وبلاگ

سئو تکنیکال چیست و 12 المان آن در وبسایت

سئو تکنیکال
آموزش سئو

سئو تکنیکال چیست و 12 المان آن در وبسایت

سئو تکنیکال بخش بسیار مهمی در فرآیند سئو می باشد. هرآنچه که از نظر فنی باعث شود سایت شما بهینه تر شود در دسته سئو تکنیکال قرار میگیرد. از سرعت لود سایت و قالب شما گرفته است تا خطاها و ارورهای موجود در coverage سرچ کنسول!

اگر رویای رسیدن به نتایج نخست گوگل را دارید بهتر است حواستان به مشکلات فنی وبسایت باشد، جایی که ممکن است خیلی از رقبا توجهی به آن نداشته باشند ولی اگر شما رعایت کنید، یک سر و گردن از سایر رقبا پیشی خواهید گرفت. نگران نباشید اگر تاکنون همه اقدامات اشتباهی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت انجام داده باشید نیز همچنان جای امیدواری هست.

ابزارهایی وجود دارند که به شما نشان می دهد تا چه اندازه در زمینه سئو تکنیکال (Technical SEO) خوب عمل کرده اید یا باید چه تغییراتی را در سئو سایت اعمال کنید که از خسارت های احتمالی به وبسایت بکاهید. با بررسی دقیق سئو سایت اطلاعات زیادی را به دست می آورید. در این مقاله می آموزیم که سئو تکنیکال چیست و چرا اینقدر برای سایت ما مهم است.

سئو تکنیکال
سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یعنی بهینه سازی سایت به شیوه ای است که وبسایت را از نظر فنی برای ربات ها و خزنده های گوگل قابل فهم تر ایندکس را ساده تر و فرایند خزش ربات های گوگل را ساده تر کنید. در واقع سئو فنی به شما اجازه می دهد تا موانعی که باعث جلوگیری از مرور خزنده های گوگل می شود را تشخیص داده و آن ها را برطرف نمایید.

هدف اصلی ما در سئو تکنیکال تقویت زیرساخت های فنی سایت می باشد. همه ما میدانیم که الگوریتم های گوگل مراقب تولید محتوای اصولی برای سایت میباشند. این دانش بسیار گسترده است و مواظب است تا اگر غیر طبیعی رفتار کنیم با افت رتبه مواجه شویم.

مهم ترین المان های سئو تکنیکال

  • کوتاه و ساده سازی ساختار آدرس های URL
  • بهینه سازی قالب برای حالت موبایل
  • کاهش سرعت بارگذاری صفحات
  • فشرده سازی کدهای JS و CSS
  • بهینه سازی فایل Robot.txt
  • انتخاب هاست مناسب و پر سرعت
  • بهینه سازی نقشه سایت (Sitemap)
  • توجه به عمق دسترسی به صفحات
  • بهینه سازی ساختار و معماری وبسایت
  • کاهش حجم تصاویر
  • بهینه سازی لینک های داخلی
  • راه اندازی گواهی SSL

سئو به سه بخش متفاوت تبدیل می شود. On Page SEO که به المان های سئو بر روی وبسایت خودتان (به خصوص در بخش محتوا و لینک های داخلی) اعمال می گردد، Off Page SEO که به تقویت وبسایت شما با فعالیت های خارج از وبسایت شما می پردازد و سئو فنی (Technical SEO) که سایت را برای ملاقات با موتور جستجو آب و جارو می کشد.

درواقع شما نمی توانید تنها به یکی از این شاخه ها بپردازید و انتظار نتایج فوق العاده ای را داشته باشید. برای رسیدن به بهترین هدف باید این سه بخش را در کنار یکدیگر مدنظر قرار دهید. اما وظیفه سئو تکنیکال چیست؟

انتخاب دامنه مطلوب و مورد پسند

زمانی که سایت و یا وبلاگ خود را راه اندازی می کنید باید دامنه مورد نظر خود را مشخص نمایید. به این ترتیب موتور جستجو متوجه میشود که شما کدام دامنه را برای نمایش سایت و اطلاعات خود در نظر گرفته اید.

برای اینکه این موضوع را بهتر درک نمایید با یک مثال شروع میکنیم. دامنه سایت شما میتواند با www یا بدون آن آغاز شود که در حال حاضر اکثر وب سایت ها بدون www آغاز میشوند و اینجاست که شما باید این مورد را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال نام دامنه شما example.com است. کاربران می توانند با استفاده از http://www.example.com یا از طریق http://example.com وارد سایت شما شوند. این دو دامنه از نظر کاربران تفاوتی با یکدیگر ندارند. موتورهای جستجو با مشاهده چنین دامنه هایی گمراه می شود. ممکن است از ایندکس گذاری صفحات شما خودداری کنند یا محتوای سایت شما را تکراری به حساب بیاورند.

برای همین است که باید مشخص نمایید که سایت شما با www باشد یا بدون www ؟

Robots.txt چیست
Robots.txt چیست

بهینه سازی Robots.txt

پس از انتخاب دامنه نوبت بهینه سازی Robots.txt می رسد. اگر نمی دانید Robots.txt چیست باید بگم که Robots.txt یک فایل متنی است که در Root (ریشه) وبسایت شما قرار می گیرد. این فایل یک فرمان بسیار مهم برای هدایت موتورهای جستجو به حساب می آید.

ساخت Robots.txt به این صورت است که شما در روت هاست خود یک فایل با همین نام robots.txt ساخته و دستورات مربوطه که خزنده های گوگل نباید آن را شناسایی و یا برای گوگل مجاز کنید را قرار میدهید.

در واقع با دستوراتی که در این فایل قرار می دهیم، به موتورهای جستجو می گوییم که کدام یک از صفحات را باید پیمایش کند و کدام صفحات را نمی تواند Crowl یا index کند. فرمت ایجاد این فایل بسیار ساده است و در اغلب موارد نیاز به انجام کار خاصی نخواهید داشت.

فقط باید مطمئن شوید که مانعی بر سر راه پیمایش موتورهای جستجو در این فایل متنی ایجاد نشده باشد. به این ترتیب تمام صفحات مورد نظر شما به خوبی توسط ربات های گوگل خزش و در پایگاه داده ذخیره می شوند.

بهینه سازی ساختار url

مورد بعدی که در تعریف سئو تکنیکال چیست به آن بر می خوریم، بهینه سازی ساختار url است. این موارد می تواند یک url مناسب را برای وبسایت شما ایجاد نماید.

  • از حروف کوچک برای ایجاد url استفاده کنید.
  • از – برای جدا کردن کلمات در URL استفاده کنید.
  • آدرس URL‌ باید مفید و مختصر و کوتاه باشد.
  • شامل عبارت کلیدی صفحه باشد (یا معادل انگلیسی) کلمات و حروف غیر ضروری استفاده نکنید.
  • کلمات کلیدی اصلی را دریایی استفاده کنید. (اما در این کار زیاده روی نکنید)

اگر از وردپرس برای بهینه سازی صفحات سایت استفاده می کنید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که به صورت اتوماتیک عنوان پست شما را برای ایجاد url انتخاب می کند. به عنوان مثال اگر عنوان پست شما « ۱۰ ترفند افزایش فروش آنلاین به صورت فوق العاده» باشد، وردپرس این url را ایجاد می کند:

example.com/۱۰-ترفند-افزایش-فروش-آنلاین-به-صورت-فوق

اما این بار بیش از اندازه طولانی است. بهتر است به جای این گزینه از ترفند-افزایش-فروش-آنلاین example.com/ استفاده کنید. چرا که به خاطر سپردن این url به مراتب ساده تر،خلاصه تر و موردپسندتر از گزینه های قبلی است.

مسیریابی و ساختار سایت

زمانی که مسیرها و روند حرکت کاربران در سایت به خوبی مشخص شده باشند، کاربران مدت زمان بیشتری در سایت خواهد ماند. وجود Breadcrumb ها به کاربران کمک می کند تا بهتر بتوانند در صفحات وبسایت حرکت کنند و برای مطالعه به دیگر بخشهای سایت مراجعه خواهند کرد. از آن گذشته موتورهای جستجو نیز خیلی ساده تر به خزش در میان صفحات سایت می پردازند.

هر اندازه دسترسی کاربر به محتوای موجود در سایت ساده تر باشد، رضایت کاربر هم برای بودن در وبسایت شما بیشتر خواهد شد و همین مسئله می تواند در رشد رتبه وبسایت شما در نتایج گوگل موثر باشد. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را به دست بیاورید بهتر است اندکی روی دسته بندی ها و مسیریابی ها در سایت تمرکز کنید.

کاهش سرعت بارگذاری سایت
کاهش سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت

یکی دیگر از نکاتی که در تعریف سئو تکنیکال چیست با آن مواجه می شوید، اهمیت سرعت بارگذاری سایت است. گوگل همواره به اهمیت سرعت بارگذاری صفحات اشاره کرده است. در واقع هر اندازه سرعت بارگذاری سایت بالاتر باشد، شانس بیشتری در رتبه بندی سایت خواهد داشت.

جالب است بدانید که بیش از ۳۲ درصد کاربرانی که یک تا چهار ثانیه برای بارگذاری سایت منتظر می مانند، سایت را ترک می‌کنند. یک تا ۵ ثانیه ۹۰ درصد کاربران را از سایت شما فراری می دهد. بنابراین کاهش سرعت بارگذاری سایت یکی از حیاتی ترین نکاتی است که باید در بهینه سازی سایت در نظر داشته باشید.

ابزارهای متفاوتی برای تخمین سرعت بارگذاری سایت وجود دارند که شما را در این زمینه یاری می کنند. Google page speed insights یکی از این ابزارهاست که البته اکثر مواقع با فیلترشکن در دسترس است اما ابزار دیگه که بسیار مفید میباشد gtmetrix.com می باشد. این ابزار به شما نشان می دهد که برای افزایش سرعت سایت باید چه تغییراتی را در سایت خود ایجاد کنید. افزایش سرعت سایت به دانش خوبی از سئو تکنیکال نیاز دارد.

  • روی هم رفته برای افزایش سرعت سایت باید این موارد را مد نظر قرار دهید.
  • سرور خود را بروزرسانی کنید و از سیستم عامل های 64 بیتی کمک بگیرید.
  • به php نسخه 7,3 بروزرسانی کنید. در این حالت سرعت بارگذاری از php نسخه 5,4 بسیار بالاتر است.
  • تصاویر را بهینه سازی کنید. ابزارهای متفاوتی نظیر tinypng.com برای این کار وجود دارد.
  • استفاده از افزونه ها را به حداقل برسانید.
  • همواره وردپرس با تمامی افزونه های آن را به روزرسانی کنید.
  • از قالب های آماده و سنگین استفاده نکنید. این قالب ها حاوی کدهای غیر ضروری هستند که سرعت سایت را به شدت کاهش می دهند.
  • استفاده از فایل های css و جاوا اسکریپت را کاهش دهید.

بهینه سازی سایت برای گوشی های تلفن همراه

به یاد داشته باشید بهینه سازی سایت برای استفاده در گوشی های تلفن همراه یک انتخاب اختیاری نیست. روزها کاربران زیادی برای جستجو و پیدا کردن پاسخ سوالات خود از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند. اگر این کاربران را نادیده بگیرید، بخش بسیار زیادی از جامعه مخاطبان خود را نادیده گرفته اید.

بهینه سازی سایت برای گوشی های تلفن همراه بخشی از سئو تکنیکال است. برای اینکه این کار را به بهترین نحو انجام دهید بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید:

  1. محتوای سایت شما در گوشی های تلفن همراه باید کاملاً مشابه محتوای سایت در دسکتاپ باشد. تمام محتوایی که در نسخه دسکتاپ سایت شما مشاهده می‌شود باید گوشی موبایل نیز قابل مشاهده باشد. این امر شامل تمام نیازهای داخلی و خارجی در سایت می شود.
  2. نسخه موبایل سایت شما باید در کمتر از ۶۰ ثانیه بارگذاری شود.
  3. نرخ تبدیل کاربر و مشتری در نسخه موبایلی سایت کمتر از نسخه دسکتاپ است. اما این امر بدان معنا نیست که نیازی به بهینه سازی سایت برای استفاده در گوشی های تلفن همراه ندارید.
  4. از پاپ آپ و تبلیغات های غیر ضروری خودداری کنید.

نتیجه گیری

برای اینکه بتوانید از سئو نتیجه خوبی بگیرید، باید به همه جنبه های آن (به خصوص سئو تکنیکال) توجه کنید. رعایت هر ۳ جنبه سئو در کنار یکدیگر باعث رشد تصاعدی وبسایت شما در نتایج گوگل خواهد شد.

در ادامه با یک برنامه لینک سازی قدرتمند، اعتبار وبسایت خود را افزایش خواهید داد. با استفاده از سئو تکنیکال موتور جستجو را برای مشاهده شاهکاری که خلق کرده اید دعوت می کنید. سئو تکنیکال به شما کمک می کند از دیده شدن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید.

اگر تاکنون به سئو تکنیکال توجه نکرده بودید، بهتر است سریعتر دست به کار شوید. با رعایت تمام موارد این مقاله به یکی از موفق ترین سایت ها در حوزه فعالیت خود تبدیل می شوید.

به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در جزئیات می باشد. جزئیاتی که از نگاه رقبای شما دور مانده است. تمام بخش های سئو سایت را به دقت بررسی کنید و بهترین نقشه را برای ادامه مسیر سایت طراحی کنید. در این صورت رسیدن به رتبه های برتر در صفحه نمایش نتایج دور از دسترس نخواهد بود.

دیدگاه خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین مقالات هفته را دریافت کنید

آموزش وردپرس
آموزش وردپرس
فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0